wtorek, 29 października 2019

Czy warto jeszcze oszczędzać na IKE lub IKZE po wejściu Pracowniczych Planów Kapitałowych?

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to powszechny system oszczędzania dla pracowników realizowany przy współpracy z pracodawcami i państwem.

Od 1 lipca tego roku PPK wprowadzają firmy zatrudniające co najmniej 250 osób. Od 1 stycznia 2021 wszystkie firmy zatrudniające pracowników oraz instytucje publiczne będą musiały je zaoferować.

To duża, długoterminowa operacja, której celem jest podniesienie poziomu oszczędności Polaków.

Jak wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych ma się do oszczędzania na emeryturę za pomocą IKE i IKZE? Czy po wejściu PPK jest jeszcze sens zakładać i prowadzić indywidualne konto emerytalne lub indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego?


IKZE w AXA TFI z premią 200 zł


IKZE w AXA TFI
Ten artykuł jest częścią cyklu “Oszczędzanie na emeryturę z ulgami podatkowymi”.

Patronem cyklu jest Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych AXA, które ma w swojej ofercie IKE i IKZE bez opłat manipulacyjnych i z obniżonymi opłatami za zarządzanie.
AXA TFI jest również wśród instytucji, które oferują Pracownicze Plany Kapitałowe.

Uwaga! Do końca grudnia 2019 nowi klienci AXA TFI mogą skorzystać z promocji i zdobyć dodatkowy bonus pieniężny 200zł. Aby go otrzymać, przy zakładaniu konta wpisz ten kod promocyjny: msadowski2019

Zasady promocji z premią 200 zł na IKZE w AXA TFI

Otrzymasz 200 zł premii od AXA TFI, jeśli:

  • założysz IKZE przez ten link i użyjesz kodu promocyjnego msadowski2019
  • do 31 grudnia 2019 r. wpłacisz min. 2000 zł na rachunek dowolnego funduszu w ramach IKZE AXA TFI
  • zaakceptujesz regulamin promocji (czytaj)
  • udzielisz zgód marketingowych (i nie odwołasz ich do momentu wypłaty nagrody)

Z promocji nie mogą skorzystać osoby, które posiadały wcześniej IKZE w AXA TFI, z którego dokonały zwrotu, wypłaty lub transferu środków.

Wypłata premii nastąpi w dwóch transzach, po 100 zł, w postaci jednostek uczestnictwa subfunduszu, który sami wybierzemy w procesie otwierania IKZE (kat. A). Pierwsze 100 zł zostanie wypłacone do 31 marca 2020 r. jeżeli do 31 grudnia 2019 r. środki pozostaną w IKZE i nie wycofamy zgód marketingowych. Pozostałe 100 zł zostanie wypłacone do 31 marca 2021 r., jeżeli zostaniemy w IKZE przez kolejny rok. Tzn. nie wypłacimy środków do 31 grudnia 2020 r. i nie wycofamy zgód marketingowych. Nagrodę wypłaconą w formie jednostek uczestnictwa możemy spieniężyć w dowolnym momencie. Od nagrody nie zapłacimy podatku dochodowego.


Co to jest i jak działa Pracowniczy Plan Kapitałowy?


PPK to nowy, powszechny system oszczędzania dla pracowników. Jego wprowadzenie w firmach zaczęło się 1 lipca 2019 (w największych firmach), a zakończy się 1 stycznia 2021 (w najmniejszych firmach i instytucjach publicznych).
   
W praktyce PPK to rachunek, który należy do pracownika i jest zarządzany przez instytucję finansową (np. towarzystwo funduszy inwestycyjnych).

Na ten rachunek trafia co miesiąc:

  • wpłata pracownika (min. 2% wynagrodzenia brutto)
  • wpłata pracodawcy (min. 1,5% wynagrodzenia brutto)

Do tego państwo dopłaca 250 zł na start i 240 zł co roku.

Pracownik może dobrowolnie powiększyć swoją wpłatę o kolejne 2% wynagrodzenia brutto. Podobnie pracodawca – może do minimalnej wpłaty dobrowolnie dodać kolejne 2,5% wynagrodzenia brutto.

Docelowo każdy pracodawca będzie miał obowiązek zapisać każdego pracownika do Pracowniczego Planu Kapitałowego.

Pracownik ma prawo zrezygnować z udziału w Pracowniczym Planie Kapitałowym.

Jak działają Indywidualne Konto Emerytalne i Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego?


IKE i IKZE to również rachunki przeznaczone do długoterminowego oszczędzania.

Oba są w 100% dobrowolne i indywidualne. Ani pracodawca, ani państwo w bezpośredni sposób nie pomagają ich zasilać czy nimi zarządzać.

To właściciel IKE i IKZE decyduje również samodzielnie o sposobnie lokowania oszczędności (np. fundusze inwestycyjne, lokata, rachunek maklerski).

Środki zgromadzone na IKE nie podlegają podatkowi od zysków kapitałowych (tzw. podatek Belki) – zarówno w trakcie prowadzenia rachunku, jak i w momencie wypłaty (jeśli skończyliśmy 60 roku życia). To sprawia, że np. odsetki czy dywidendy wypłacane są na IKE w całości.

Z kolei wpłaty na IKZE dodatkowo można odpisywać o podstawy opodatkowania z pracy – to pomniejsza należny podatek za rok wpłaty. Czyli IKZE daje dwie korzyści podatkowe – ochronę przed podatkiem od zysków kapitałowych (Belki) oraz możliwość obniżenia podatku dochodowego w roku wpłaty. 

Warto jednak pamiętać, że w momencie wypłaty z IKZE zapłacimy podatek ryczałtowy 10% od całej kwoty (jeśli skończyliśmy 65 lat) lub podatek dochodowy według skali (jeśli nie skończyliśmy 65 lat). IKZE pozwala więc w praktyce na odroczenie i częściowe pomniejszenie podatku dochodowego.

Czy PPK gryzą się z IKE i IKZE? 


Między PPK a IKE i IKZE nie ma żadnego bezpośredniego konfliktu. 

Jedno nie wyklucza drugiego. 

To niezależne narzędzia do długoterminowego oszczędzania, które mogą zaspokajać różne potrzeby i sprawdzać się w różnych scenariuszach życiowych. 


Partnerem tego artykułu jest Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych AXA, które oferuje indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego z wyborem dobrej jakości funduszy inwestycyjnych, o obniżonych opłatach za zarządzanie oraz bez kosztów transakcji, założenia i likwidacji rachunku.

Ciesz się ulgą podatkową za 2019, oszczędnościami na emeryturę oraz bonusem pieniężnym 200 zł dla nowych klientów (zasady promocji powyżej).


Nie wszyscy będą uczestnikami Pracowniczych Programów Kapitałowych


To pierwszy scenariusz. Do PPK nie będą musiały przystąpić osoby samozatrudnione. Takich specjalistów i freelancerów pracujących na własną działalność gospodarczą temat gromadzenia środków na przyszłą emeryturę również dotyczy.

IKZE, które obok ochrony przed podatkiem Belki pozwala pomniejszych podatek dochodowy w roku wpłaty, oraz IKE, które chroni przed podatkiem Belki, to dla tej grupy korzystne rozwiązania.

Również ci, którzy zrezygnują z Pracowniczych Programów Kapitałowych, będą mogli skorzystać z alternatywnych, trochę bardziej swobodnych IKE i IKZE. 

Dobre miejsce dla nadwyżek ponad Pracownicze Programy Kapitałowe


To prawda, że popularność IKE i IKZE może lekko ucierpieć przez to, że część oszczędności będzie z automatu trafiała najpierw do PPK.

Z przeciętnej wypłaty zasilane będą więc już dwa rachunki związane z emeryturą – ZUS z ubezpieczenia społecznego oraz PPK z części wynagrodzenia. Do tego co nieco będą dorzucać pracodawca i państwo.

Niektórzy w tej sytuacji powiedzą zapewne: „Basta, więcej nie oszczędzam na emeryturę”. Wielu nie będzie nawet musiało tego mówić – po prostu nie będzie ich stać na więcej oszczędności.

Ale dla wszystkich, którzy będą chcieli silniej zabezpieczać się na przyszłość, IKE i IKZE nie powinny stracić atrakcyjności. 

Dzięki ulgom podatkowym to wciąż będą bardzo korzystne narzędzia dla nadwyżek finansowych.

Zresztą, ten scenariusz przerobiłem na własnej skórze. Mój poprzedni pracodawca prowadził Pracowniczy Program Emerytalny, do którego oczywiście przystąpiłem. Mimo tego wykorzystywałem limit wpłat na IKZE, żeby pomniejszyć swój podatek dochodowy i gromadzić długoterminowe oszczędności. W miarę możliwości wpłacałem też na IKE.

PPK, IKZE i IKE mogą się uzupełniać.  

IKE i IKZE dla dywersyfikacji – również globalnej


Zarządzający PPK mogą część środków lokować w obligacje i akcje zagraniczne. Ale jednak większość oszczędności będzie powiązana z polską gospodarką i polską walutą. 

To oczywiście nic złego.

Ale w długim terminie dobrą praktyką jest rozłożenie swoich zasobów między różne instytucje, narzędzia, a nawet części świata.

Jeśli przyszłe wypłaty świadczeń z ZUS i PPK będą mocno zależne od kondycji polskiej gospodarki (której życzę jak najlepiej), warto mimo wszystko pomyśleć o ulokowaniu części środków poza Polską, np. na innych rynkach rozwijających się lub na rynkach rozwiniętych.

IKE i IKZE pozwalają na taką dywersyfikację. Można za ich pomocą ulokować środki np. w funduszach aktywów globalnych – dłużnych, akcyjnych lub mieszanych.

PPK a IKE i IKZE – podsumowanie


Nie mam wątpliwości, że Pracownicze Plany Kapitałowe będą bardzo ważnym elementem gromadzenia długoterminowych oszczędności w Polsce.

PPK nie gryzą się z IKE i IKZE.

Kto wie – być może przy okazji wprowadzania PPK w firmach, instytucje finansowe będą również pokazywać, jak można wykorzystać korzyści podatkowe IKE i IKZE do skutecznego oszczędzania na emeryturę. 

Dla aktywnych oszczędzających IKE i IKZE mogą być uzupełnieniem PPK. 

A dla tych, którzy z różnych powodów nie będą uczestnikami PPK – IKE i IKZE mogą być dobrowolnymi, indywidualnymi alternatywami dla tego programu.


Partnerem tego artykułu jest Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych AXA, które oferuje indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego z wyborem dobrej jakości funduszy inwestycyjnych, o obniżonych opłatach za zarządzanie oraz bez kosztów transakcji, założenia i likwidacji rachunku.


Ciesz się ulgą podatkową za 2019, oszczędnościami na emeryturę oraz bonusem pieniężnym 200 zł dla nowych klientów (zasady promocji powyżej).

Advertisement

20 komentarzy:

  1. Witam
    Myślę, że dla ludzi nie oszczędzających/inwestujących ten wpis nie przekona ani do oszczędzania w IKE/IKZE, ani do nieoszczędzania. Według mnie zabrakło sum, ile w ciągu roku można zainwestować w każdy z tych produktów, a ile zostanie zainwestowane w PPK. Szczególnie interesujące było by porównanie z IKE, ze względu na 60-ty rok życia uprawniający do wypłat bez konsekwencji w obu produktach (PPK i IKE). Ja raczej sądzę, że to PPK powinno być uzupełnieniem IKE a nie na odwrót.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za komentarz!

      Wpis na pewno nie wyczerpuje tematu.

      Dzięki za podrzucenie innej perspektywy, czyli PPK jako uzupełnienie IKE lub IKZE. Nie myślałem o tym w ten sposób. Nie jesteś jedyną osobą, która w ten sposób zareagowała na ten artykuł. Coś w tym musi być...

      Moja intuicja podpowiada mi jednak, że PPK to będzie bardziej powszechny i popularny system m.in. dzięki auto zapisowi i szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej w mediach i w firmach.

      Pozdrawiam, proszę wracać

      Usuń
    2. A ja Panie Michale obstawiam dokładnie odwrotnie, wraz z żoną pracujemy w dużych firmach zatrudniających powyżej 250 osób i słuchając opinii ludzi z działu i korytarzowych plotek to mało kto przystąpi do ppk, pomijam półoficjalne sygnały ze strony władz spółki żeby nie przystępować, bo nie będzie podwyżek itd

      Usuń
  2. Jest jeszcze jedna nieprzyjemna sprawa. Państwo polskie za 45 mln zł buduje właśnie centralny rejestr wszystkich kont emerytalnych poza ZUS (PPK, PPE, nowe IKE, IKE, IKZE). Ma to służyć temu, że jeśli ktoś zawnioskuje o gwarantowaną przez państwo emeryturę minimalną, a nie ma zgromadzonej w ZUS odpowiedniej kwoty ze składek (czyli wnioskuje o tę emeryturę np. "po stażu pracy", albo "z powodu urodzenia czwórki dzieci" etc.), to państwo sprawdzi, czy przypadkiem nie ma zgromadzonych gdzieś indziej prywatnych oszczędności emerytalnych. Jeśli wyjdzie, że ma (bądź miał i wypłacił tuż przed wiekiem emerytalnym) to mu się tej gwarantowanej przez państwo emerytury minimalnej albo odmówi, albo każe wpłacić dodatkowe środki na ZUS (ew. przymusowo zarekwiruje je do ZUS).

    Co do pozostałej treści artykułu. Uważam, że IKZE jest nadal bardzo przydatne dla osób, które dużo zarabiają na etacie i mają sporo zapłaconego podatku do ewentualnego zwrotu z PIT. Sens zakładania dzisiaj IKE wygląda dużo bardziej problematycznie. To raczej produkt do kontynuowania dla osób, które już tam mają jakieś sensowne pieniądze i załapały się na atrakcyjne umowy (tak jak jeden z czytelników tego bloga, który niedawno napisał w komentarzach że ma wciąż obowiązującą umowę z małym bankiem spółdzielczym na 4,5% netto).

    z17 (z17@gazeta.pl)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki @z17 za super komentarz!

      Ciekawy wątek z tym rejestrem. Muszę przyznać, że nie przeraża mnie to, że instytucje państwa starają się utrzymywać jakoś uporządkowaną wiedzę o dochodach i stanie posiadania obywateli, a przy okazji egzekwować różne zasady. Trudno mieć skuteczne, nowoczesne państwo, jeśli nie wyposaży się jego instytucji w narzędzia i kompetencje, żeby kształtować i egzekwować zasady. Ja nie mam problemu z tym, że stracę w przyszłości "prawo" do jakiegoś lewego zasiłku przez to, że gdzieś tam widać moje aktywa. Przecież ten zasiłek nie jest przeznaczony dla takich ludzi jak ja i w sumie nie chciałbym, żeby można było łatwo ogrywać państwo na taką kasę. Temat pewnie jest bardziej złożony, ale taka moja ogólna refleksja :)

      Zgadzam się, że IKZE wciąż wygląda dobrze. IKE też nie wygląda źle moim zdaniem, ale na pewno oba konta mają konkurencje z lewa i prawa o długoterminowe oszczędności - od PPK po nieruchomości i inne.

      Pozdrawiam, proszę wracać!

      Usuń
  3. Oszczędzać zawsze warto. PPK to tylko skromny dodatek do zusowskiej emerytury na pierwsze 10 lat życia na emeryturze. A co potem? Liczenie na Państwo coraz bardziej staje się zawodne. Na IKE można odłożyć znacznie więcej niż w PPK więc PPK jawi się jako dodatek do IKE/IKZE.
    Ja mam pakiet spółek dywidendowych, a dywidendy odkładam na emeryturę. Zakładana w Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (opublikowanej właśnie przez rząd) obniżka podatku od dywidend oraz od sprzedaży długo posiadanych akcji, może być dodatkowym impulsem do tej formy gromadzenia środków na emeryturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przydało by się jeszcze, aby prawo było w Polsce w miarę stałe i niezmienne :) Zdaje się, że do 2004 r. inwestycje w papiery wartościowe zwolnione były z takiego podatku.

      Usuń
    2. @Anonimowy

      Wielkie dzięki za pozytywny komentarz. Zgadzam się, że warto patrzeć na wiele narzędzi i sposobów gromadzenia kapitału na przyszłość. PPK będzie pewnie jakimś tam strumieniem dochodu, ale warto zadbać o to, żeby jednym z kilku, a nie jedynym poza ZUS.

      Podejście dywidendowe bardzo doceniam. Na swoim IKZE mam trochę problemy z jego praktycznym zastosowaniem w tej chwili :) ale jako ogólne podejście - super sprawa.

      @Piotrek

      Dotknąłeś kluczowej sprawy - zaufanie, że możemy w Polsce spokojnie i konsekwentnie działać z myślą o przyszłości swojej, swoich dzieci i rodzin. Niestabilność i niedojrzałość prawa czy instytucji państwa to na pewno przejaw tego powszechnego lęku.

      Jestem w tym względzie umiarkowanym optymistą, chociaż nie potrafię dokładnie wyjaśnić dlaczego.

      Pozdrawiam, proszę wracać!

      Usuń
  4. Nie podzielam Twojej opinii, że "Sens zakładania dzisiaj IKE wygląda dużo bardziej problematycznie". Szczególnie ważne dla mnie są niższe opłaty za zarządzanie funduszami w ramach IKE, co ma odzwierciedlenie w wycenie ich jednostek uczestnictwa i ogromne znaczenie w perspektywie czasu (np. posiadam ten sam fundusz inwestycyjny w ramach IKE i zakupiony "normalnie". W ramach IKE jednostka uczestnictwa wyceniana jest na 273,13 zł, a tego zakupionego normalnie na 270,51 zł. Różnica wycen spowodowana jest właśnie mniejszymi opłatami za zarządzanie). Jeśli dodatkowo dodasz możliwość zwolnienia z zapłaty 19% podatku po osiągnięciu 60-tego roku życia, to naprawdę się opłaca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za komentarz!

      Pełna zgoda, że na IKE można uzyskać kombinację fajnych cech, np. ochrona przed podatkiem Belki, niższe koszty czy możliwość transferu do innej instytucji finansowej bez utraty ochrony przed podatkiem Belki.

      Pozdrawiam, proszę wracać!

      Usuń
  5. Najlepiej inwestować w IKE, zawsze jest to wgląd i zawsze można wypłacić. A tu w PPK to różnie może być. W zależności od tego co się dzieje w kraju a co nie. Czyli do 60 lat - Ci młodzi co maja PPK mogą nie ujrzeć ani grosza.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za ten głos!

      To prawda, że IKE jest bardziej indywidualne, w senie państwo i pracodawca ani nie wpłaca środków, ani nie pomaga w organizacji zarządzania tymi oszczędnościami. To ma swoje plusy, ma też swoje minusy.

      Pozdrawiam, proszę wracać!

      Usuń
  6. Witam.
    Dla mnie fundament oszczędności na emeryturę to IKE obligacje i to się nie zmieni. Mniejsze, ale pewne oprocentowanie, które podbije mi środki ponad inflację. Teraz, na tle ciekawszych funduszy inwestycyjnych, może nie wygląda to aż tak zachęcająco, ale "rynek pracownika" nie potrwa wiecznie, a inflacja powoli idzie do góry. Prognozy gospodarcze na najbliższe lata to wróżenie z fusów, a gdzie tam do emerytury? W związku z tym stoję twardo na obligacjach, a PPK? Na ten moment chyba dam szansę. Na przestrzeni kilku lat, bogatsi o roczne zestawienia będziemy chyba więcej wiedzieć na czym stoimy... Przy czym nawet najbardzie optymistyczne prognozy sugerują, że będzie to tylko relatywnie mały dodatek do emerytalnego budżetu. A jeśli wypracowany zysk jednak nie będzie taki wspaniały?
    Tak więc reasumując - IKE zdecydowanie nadal tak. PPK na tak, ale na kiluletni okres próbny z zamiarem dokładniejszych oględzin za jakiś czas.

    W kwestii emerytalnej, na teraz bardziej niż PPK interesuje mnie czający się za rogiem temat "oddania" ludziom pieniędzy z OFE...

    Pozdrawiam - Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za super komentarz!

      Temat planów związanych z OFE - jak najbardziej do opisania w najbliższych tygodniach, miesiącach.

      To prawda, że trudno przewidywać przyszłość, np. polskiej gospodarki czy zwrotów z inwestycji w różne klasy aktywów. Pozostaje zdrowy rozsądek - dbanie o zdrowie, swoją pozycję zawodową, nie zadłużanie się, systematyczne, konsekwentne oszczędzanie i inwestowanie środków. Można potem rozważać szczegóły, np. czy więcej obligacji i lokat czy funduszy czy jeszcze czegoś, ale fundamenty będą podobne.

      Pozdrawiam, proszę wracać!

      Usuń
  7. Dzień dobry,
    chciałbym zwrócić uwagę na zmianę dotyczącą IKZE a zawartą w
    Ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych1 (Dz.U. 2018 poz. 2215) a szczególnie na
    w Art. 124. pkt 4) b) gdzie znajduje się zmiana zwiększająca roczny limit dla osób prowadzących działalność gospodarczą:
    "po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
    „1a. Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778, z późn. zm.13)), nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 1.”;"

    kreślę się z rewerencją
    Piotr Miłkowski

    OdpowiedzUsuń
  8. PS jednak jak to z ustawami bywa - trzeba doczytać je całe, do końca:
    Art. 144. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem:
    1) art. 124 pkt 4 lit. b, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.;
    ...

    kreślę się z rewerencją i wracam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za komentarz!

      Zgadza się - ten zapis jest odsunięty w czasie, ale ten czas nadejdzie już za niewiele ponad rok.

      Dzięki za przypomnienie. Na pewno do tego wrócę na blogu.

      Pozdrawiam, proszę wracać!

      Usuń
  9. Kazdy program ma lepsze i gorsze strony. Nie ma ideałów. PPK choc jak ludzie pisza jest jedna wielka niewiadoma to jednak założenia same w sobie sa poprawne. Mamy zreszta przyklady innych krajów, gdzie z programu korzystaja skandynawowie czy brytyjczycy. Moze wreszcie i do nas zawitał świat i dobra zmiana...

    OdpowiedzUsuń

A co Ty sądzisz?